Cape Epic: Extrémní výzva pro jezdce i mechaniky

Cape Epic je považován za nejtěžší etapový závod dvojic na horských kolech, který každoročně láká světovou špičku bikerů do Jihoafrické republiky. Tento osmidenní závod, přezdívaný „Tour de France horských kol,“ je znám svou extrémní náročností, kdy závodníci čelí nejen dlouhým a technicky náročným trasám, ale musí se srovnat i s drsnými podmínkami, jako je horko, prach a náročný terén. Závod tak vyžaduje maximální fyzickou přípravu jezdců i stoprocentní technické zázemí a profesionální servis mechaniků, kteří zajistí, že kola a vybavení vydrží obrovskou zátěž.

prvni fotka

Na specifika servisu během Cape Epic jsme se zeptali Jana Bekra, mechanika týmu Canyon SIDI MTB, který letos vypravil do Jižní Afriky dvojice Andreas Seewald a Marc Stutzmann (4. místo) a Martin Stošek a Petr Vakoč (8. místo).

Představení Honzy Bekra

"Kolo se stalo mou prací i koníčkem. Od mládí jsem se motal kolem kol, závodil ve sjezdu a doma si kola servisoval sám na koleni. Později jsem spojil studium na strojárně s brigádou a pracoval pro Shaman Racing, kde jsme vyráběli díly na kola, což mě velmi bavilo. Mohl jsem si něco nakreslit v CADu, vyrobit prototyp a zkoušet ho na vlastním kole. Po pár letech nám vypadl mechanik, a tak jsem vyměnil kancelářskou židli za servisní zástěru a šel ke stojanu. Tato práce mě natolik chytla, že jsem se ke kreslení už nevrátil. Přes kamaráda jsem se dostal ke Kristianovi Hynkovi do Futurecycling, kde na mě čekala velká výzva – a povedlo se. Po pár letech jsme přestěhovali prodejnu do větších prostor v Modřanech na „Zahálce“, kde jedeme naplno servis a zakázkovou stavbu kol. Baví mě učit se novým věcem, sledovat trendy a realizovat neobvyklé stavby. Custom je custom!"

ig story

Kolikátý Cape Epic to pro Vás byl?
"Letos to byl můj třetí ročník. Poprvé jsem tam byl v roce 2021, kdy jsem měl na starosti kola dvou hobby závodníků, Davida Trávníčka a Martina Zeithammera. Další ročník jsem vynechal, protože se nám na začátku února narodil syn a nechtěl jsem nechat ženu doma tři týdny samotnou. Ročníky 2023 a 2024 už jsem se staral o závodníky našeho týmu Canyon Sidi (v roce 2023 se tým jmenoval Canyon Northwave)."   
 čelovka

Kolikačlenný tým mechaniků se staral o závodní dvojice vašeho týmu Canyon SIDI MTB?
"Mechanici jsme byli dva. Hlavním mechanikem týmu, který se o závodníky stará celý rok a jezdí s nimi na závody, je Robert Novotný alias Giovan. Já jsem na Cape Epicu jako druhý mechanik. Většinu roku pracuji na servisu u nás ve Futurecycling."

robert

Jaký je rozdíl mezi běžným servisem kol a servisem kol pro závody jako Cape Epic?
"Před tímto závodem jsou kola často postavena úplně nová nebo dostanou kompletní servis, aby byla jako nová. Závod není levný a riskovat, že nějaká součástka za pár korun nevydrží a ukončí tak drahý závod, by byla velká škoda."

Obrázek WhatsApp, 2024-11-14 v 11.34.15_eb13088f

Může se lišit příprava kola podle charakteru či specifik etapy?
"Rozhodně. Často jezdci přizpůsobují převodník podle profilu etapy nebo mění šířku, směs či vzorek plášťů. Další věcí je volba směsi brzdových destiček. Například loni byly asi tři etapy v kompletním dešti, africký písek s vodou a bahnem doslova ničí destičky před očima – není neobvyklé, že závodníci dojíždějí do cíle prakticky bez brzd.!"

světlá

Kolik rezervních kol a komponentů je potřeba mít k dispozici, aby tým zvládl celý závod?
"Profi závodníci mají tzv. FZ (feed zóny), obvykle tři na etapu. Každý tým má v nich box s nářadím, náhradními díly jako přehazovačku, brzdy, řetěz, destičky, bombičky, plugy na opravu plášťů a také kompletní zapletená kola. Na FZ si mohou kola opravit svépomocí, ale nesmí jim pomáhat nikdo mimo závod. Veškeré náhradní díly je tedy potřeba mít třikrát a další díly u sebe v depu, protože vybavení z FZ se vám vrátí až po ukončení etapy, což je kolem 17:00."

porada

Kolik celých kol poskytuje Canyon pro tým během Cape Epicu?
"Pro čtyři závodníky máme čtyři kola, obvykle máme ještě další dvě kompletní a také samotný rám, zadní stavbu a spoustu náhradních dílů jako patky, ložiska a čepy. Kola během závodu nelze měnit, každý závodník na startu dostane samolepku na rám, a pokud se nejedná o závažný problém (jako zlomený rám), kolo nesmí vyměnit."

canyon

Které komponenty dostávají během závodu nejvíce zabrat a jak často je potřeba je měnit?
"To záleží na povaze etapy a podmínkách. Obecně jsou zásadní pláště – Jižní Afrika je plná trnů, takže ultralehké pláště a duše nepřipadají v úvahu. Většinou se pláště mění po dvou až třech dnech. Řetězy a destičky se kontrolují a mění častěji – loni bylo bahno extrémní a destičky se měnily denně, letos bylo sucho a vydržely prakticky celou dobu."

pláště

Jak se připravujete na mechanické problémy během etap, kdy servisní zásahy nejsou snadno dostupné?
"My jako mechanici nemůžeme během závodů pomáhat, takže je potřeba jezdcům vysvětlit, co mají v boxu (na FZ) a jak vše co nejrychleji opravit. Každá dvojice má základní vybavení, jako jsou bombičky, plugy na opravu defektů, nýtovačku, spojku, multiklíč, duši a malou pumpu. Dvě závodní dvojice se jezdí záměrně, A tým a B tým, kdy si mohou navzájem pomáhat."

Obrázek WhatsApp, 2024-11-14 v 11.34.14_8c2d610a