Proč dodržovat servisní intervaly

Proč se vyplatí dodržovat servisní intervaly

Zaplatili jste vysoké startovné a kvůli technickým problémům jste závod nedokončili? 

Pravidelný servis sloužící k správnému fungování kola má pomoci nejen ke komfortní jízdě, ale především představuje prevenci před fatálními vadami. Přehlížení malých poškození může vést k vadám zásadním a následným vysokým servisním investicím.

servisní intervaly

servis elektrokol

Každý komponent má od výrobce uvedený servisní interval buď v kilometrech, nebo hodinách jízdy. Nicméně je nutné vzít v potaz styl využití kola v závislosti na náročnosti terénu, podmínkách ve kterých jezdíte, nebo volby převodů. Čím více kolu nakládáte, tím více servisní péče byste mu měli věnovat.

preventivní servis jednotlivých komponentů

kontrola vůle zadní stavby

Jedná se o orientační návod,  jehož dodržováním nic nezkazíte.

1. Řetěz

  • Kontrola a čištění: Po každé jízdě, zejména v blátivých nebo deštivých podmínkách.
  • Mazání: Po každých 100–200 km (častěji, pokud jezdíte v prašném nebo mokrém prostředí).
  • Výměna: Přibližně po 1 500–3 000 km, v závislosti na podmínkách jízdy a údržbě.

2. Kazeta a převodníky

  • Kontrola opotřebení: Při každé druhé výměně řetězu.
  • Výměna: Obvykle při výměně třetího řetězu nebo pokud jsou zuby viditelně opotřebené.

3. Brzdy

  • Kontrola destiček: Každých 200–500 km (nebo pokud brzdný účinek slábne).
  • Výměna destiček: Jakmile zbývá méně než 1 mm materiálu na destičkách.
  • Brzdová kapalina (u hydraulických brzd): Každých 6–12 měsíců, v závislosti na intenzitě používání.

4. Vidlice a tlumiče

  • Čištění prachových těsnění: Po každé jízdě, zejména v prašných nebo bahnitých podmínkách.
  • Výměna oleje a kontrola tlumičů: Po každých 50–100 hodinách jízdy nebo minimálně jednou za rok.
  • Velký servis (těsnění, pružiny, atd.): Každých 100–200 hodin jízdy.

5. Kola a náboje

  • Kontrola centrování kol: Každé 2–3 měsíce nebo po každé větší jízdě v náročném terénu.
  • Ložiska nábojů: Kontrola a případná výměna každých 2 000–3 000 km nebo pokud se objeví vůle.

6. Středové složení a kliky

  • Kontrola vůle: Každé 3–6 měsíců.
  • Výměna ložisek: Obvykle po 3 000–5 000 km, v závislosti na stylu jízdy a podmínkách.

7. Přehazovačka a přesmykač

  • Seřízení a kontrola: Po každých 500–1 000 km, nebo pokud zjistíte zhoršení kvality řazení.
  • Výměna lanek a bowdenů: Přibližně jednou ročně, častěji v bahnitých podmínkách.