Proč se vyplatí dodržovat servisní intervaly
Zaplatili jste vysoké startovné a kvůli technickým problémům jste závod nedokončili?
Pravidelný servis sloužící k správnému fungování kola má pomoci nejen ke komfortní jízdě, ale především představuje prevenci před fatálními vadami. Přehlížení malých poškození může vést k vadám zásadním a následným vysokým servisním investicím.
servisní intervaly
servis elektrokol
Každý komponent má od výrobce uvedený servisní interval buď v kilometrech, nebo hodinách jízdy. Nicméně je nutné vzít v potaz styl využití kola v závislosti na náročnosti terénu, podmínkách ve kterých jezdíte, nebo volby převodů. Čím více kolu nakládáte, tím více servisní péče byste mu měli věnovat.
preventivní servis jednotlivých komponentů
Jedná se o orientační návod, jehož dodržováním nic nezkazíte.
1. Řetěz
- Kontrola a čištění: Po každé jízdě, zejména v blátivých nebo deštivých podmínkách.
- Mazání: Po každých 100–200 km (častěji, pokud jezdíte v prašném nebo mokrém prostředí).
- Výměna: Přibližně po 1 500–3 000 km, v závislosti na podmínkách jízdy a údržbě.
2. Kazeta a převodníky
- Kontrola opotřebení: Při každé druhé výměně řetězu.
- Výměna: Obvykle při výměně třetího řetězu nebo pokud jsou zuby viditelně opotřebené.
3. Brzdy
- Kontrola destiček: Každých 200–500 km (nebo pokud brzdný účinek slábne).
- Výměna destiček: Jakmile zbývá méně než 1 mm materiálu na destičkách.
- Brzdová kapalina (u hydraulických brzd): Každých 6–12 měsíců, v závislosti na intenzitě používání.
4. Vidlice a tlumiče
- Čištění prachových těsnění: Po každé jízdě, zejména v prašných nebo bahnitých podmínkách.
- Výměna oleje a kontrola tlumičů: Po každých 50–100 hodinách jízdy nebo minimálně jednou za rok.
- Velký servis (těsnění, pružiny, atd.): Každých 100–200 hodin jízdy.
5. Kola a náboje
- Kontrola centrování kol: Každé 2–3 měsíce nebo po každé větší jízdě v náročném terénu.
- Ložiska nábojů: Kontrola a případná výměna každých 2 000–3 000 km nebo pokud se objeví vůle.
6. Středové složení a kliky
- Kontrola vůle: Každé 3–6 měsíců.
- Výměna ložisek: Obvykle po 3 000–5 000 km, v závislosti na stylu jízdy a podmínkách.
7. Přehazovačka a přesmykač
- Seřízení a kontrola: Po každých 500–1 000 km, nebo pokud zjistíte zhoršení kvality řazení.
- Výměna lanek a bowdenů: Přibližně jednou ročně, častěji v bahnitých podmínkách.